Leergoesting in het onderwijs en op de werkvloer: zo pakt ESF Vlaanderen dat aan

Hoe kunnen we het onderwijs en de werkvloer zo inrichten dat iedereen continu en effectief blijft leren? Er bestaan wetenschappelijke benaderingen die ons theoretische inzichten geven, maar hoe ziet dat eruit in de praktijk?

Met ESF Vlaanderen proberen we hieraan mee te bouwen en dat bewijst het transitieproject de MET, een uitdagende leerplek voor middelbare scholieren. Verder zetten we in op leergoesting op de werkvloer met een nieuwe oproep.

HILL model

Filip Dochy, professor Learning & Development en levenslang leren, weet het antwoord. Het ‘High Impact Learning that lasts’ of kortweg het HILL-model, schuift zeven bouwstenen naar voor om leren en opleiden in de toekomst met meer impact te laten plaatsvinden. Daarnaast heeft het model ook oog voor randvoorwaarden verbonden aan de context waarin het leren moet plaatsvinden.

In dit filmpje doet Professor Dochy het model in drie minuten voor u uit de doeken:

Met goesting blijven leren in de praktijk, de MET doet het!

Verschillende initiatieven passen het HILL-model vandaag al toe, met ondersteuning van de Vlaamse overheid en het Europees Sociaal Fonds.
In het Transitieprogramma Leven, Leren en Werken brengen verschillende transitie-experimenten nieuwe ideeën rond leven, leren en werken in de praktijk. Een van de initiatieven die ondersteund worden is de MET, een uitdagende leerplek voor middelbare scholieren, met vestigingen in Leuven, Tienen en Sint-Katelijne Waver. De MET organiseert onderwijs volgens de bouwstenen van het HILL- model. Zij werken met en vanuit de interesse en nieuwsgierigheid van de lerende om de talenten te ontwikkelen. Leercoaches gaan samen met de lerende jongere op zoek naar een gepersonaliseerde leerroute. Dat leren is netwerkleren en hybride leren, leren binnen en buiten school. De jongere krijgt geen standaardroute aangeboden, maar ontwikkelt samen met de leercoach een eigen pad. Hierdoor stijgt de betrokkenheid van de lerende, is de leerwinst hoger en komt men tot een hoge impact van wat geleerd werd. In dit filmpje vertelt professor Dochy meer over hoe het HILL-model in de MET wordt toegepast en welke resultaten dit kan opleveren:

Meer info over het Transitieprogramma Leven, leren en werken vindt u hier: www.transitiellw.be

ESF-oproep rond leergoesting op de werkvloer

Daarnaast lanceerde ESF Vlaanderen in december 2020 de overheidsopdracht leergoesting. Via deze overheidsopdracht wil ESF Vlaanderen leergoesting van werknemers aanwakkeren én het leerrendement binnen ondernemingen verhogen. De geselecteerde dienstverlener zal in Vlaamse ondernemingen leer- en didactische principes introduceren via concrete leertrajecten, gestoeld op wetenschappelijk onderzoek waaronder het HILL-model. Daarnaast zal de dienstverlener in nauwe samenwerking met ESF Vlaanderen een online platform opzetten alsook een communicatiecampagne voeren om leergoesting in Vlaanderen op de kaart te zetten.  

Momenteel gebeurt de selectie van de kandidaten. In een volgende stap zullen de geselecteerde kandidaten hun offerte bezorgen. Na onderhandeling wordt de opdracht gegund.